Czego nie wiesz o nasionach chia?

Nasiona chia bardzo szybko i niespodziewanie wkroczyły na rodzimy rynek produktów spożywczych. Wszyscy zaczęli od momentu ich pojawienia zachwycać się niebywałymi właściwościami odżywczymi i prozdrowotnymi. Niektóre fakty wręcz zdumiewają. Te małe ziarenka zawierają więcej kwasów omega-3 niż uznawany do tej pory za największe ich bogactwo- łosoś atlantycki.

Nasiona chia znane są również pod nazwą szałwia hiszpańska, a ich geneza sięga Meksyku i Gwatemali. To Aztekowie uznawani są za pierwszy lud, który rozpoznał i docenił znaczenie chii dla funkcjonowania organizmu ludzkiego i chętnie wykorzystywał tę wiedzę. W związku z tym chia, zaraz po fasoli i kukurydzy, stanowiła dla nich jedną z najważniejszych upraw. Bogactwo kwasów omega- 3 to jednak nie jedyna wartość nasion. Zawierają także wapń (znacznie więcej niż popularne mleko) czy szpinak (więcej z kolei niż szpinak). Na liście ważnych składników znajduje się także białko, które chroni przed rozwojem komórek rakowych, potas, który zmniejsza ciśnienie tętnicze krwi, błonnik, który pełni nadrzędną rolę w procesie trawienia, a więc jest szczególnie pożądanym składnikiem w każdej diecie. Ponadto nasiona chia są bogate w magnez, który poprawi stan naszego układu nerwowego oraz fosfor, który wpływa na stan naszych kości.

Właściwości nasion chia

Nasiona chia ze względu na bogactwo składników odżywczych zaliczane są do tzw. grupy super foods. Gdyby znaleźć polski odpowiednik tego produktu to bez obaw i skrępowania można porównać go do dobrze znanego siemienia lnianego. Zasada przygotowania nasion i siemienia jest taka sama. Produkt pęcznieje w połączeniu z wodą. Trafiając do żołądka, wypełnia go i dłużej pozostawia uczucie sytości, co powoduje zmniejszony apetyt, a w konsekwencji również utratę kilogramów. Nasiona chia można z powodzeniem stosować jako składnik sałatek lub posypkę do chleba, jednak najlepiej zadziała, gdy wcześniej zostaną namoczone. Z tego powodu chia stanowi najlepszy składnik deserów. Specjaliści zalecają zamoczenie nasion na noc w wodzie lub ulubionym mleku roślinnym. W trakcie pęcznienia masa zgęstnieje i powstanie swoistego rodzaju galaretka. Ulubione mleko roślinne nada smaku i spowoduje, ze deser będzie smakował lepiej. Górę tak przygotowanej przekąski można wzbogacić owocami i w ten sposób powstaje bardzo pożywny produkt, który ze względu na swoje właściwości oraz duży stopień sytości stanowić może samodzielny posiłek. Z powodzeniem może zastąpić drugie śniadanie w pracy czy szkole, a modne teraz słoiki pozwolą transportować posiłek z miejsca na miejsce bez najmniejszych obaw o stan produktu.

Olej kokosowy

Olej kokosowy w ostatnich latach zyskał ogromną popularność wśród konsumentów, a wszystko dlatego, że charakteryzuje się licznymi korzyściami dla naszego organizmu i zdrowia. Często uważa się, że to jeden z najzdrowszych olejów na świecie, ponieważ zawiera trójglicerydy średniołańcuchowe.  Zawiera także niewielki ilości wapnia, żelaza i cynku oraz witaminy E i witaminy K. Wiele osób korzysta z jego dobrodziejstw podczas odchudzania. Olej kokosowy występuje w postaci rafinowanej i nierafinowanej.

Olej kokosowy rafinowany i olej kokosowy nierafinowany

Olej kokosowy rafinowany został pozbawiony charakterystycznego, orzechowego aromatu i słodkawego posmaku, dzięki czemu najlepiej nadaje się do smażenia potraw, ponieważ jest bardzo neutralny. Olej kokosowy nierafinowany nie został pozbawiony charakterystycznego zapachu i charakteryzuje się lekko orzechowym smakiem. Jest on doskonałym dodatkiem do słodkich potraw i deserów, np. kaszy jaglanej, ryżu z suszonymi owocami czy puddingów. Olej kokosowy nierafinowany jest tłoczony na zimno, zawiera też więcej cennych składników odżywczych, które w procesie  rafinacji i wysokich temperatur giną. Jest także droższy od rafinowanego oleju kokosowego.

Olej kokosowy – zastosowanie

Olej kokosowy zarówno rafinowany jak i nierafinowany posiada szerokie zastosowanie wewnętrzne i zewnętrze, wykorzystamy go nie tylko w kuchni:

  • Idealnie nadaje się do smażenia mięs, warzyw, naleśników, jajek
  • Można go użyć do natłuszczenia blach do ciast
  • Z pomocą oleju kokosowego przygotujemy naturalny i wegański smalec roślinny do smarowania kanapek, wystarczy dodać majeranek, prażone jabłka, sól
  • Olej kokosowy stosowany jest jako krem do ciała i twarzy, ponieważ łagodzi podrażnienia, trądzik, wybiela skórę i posiada działanie nawilżające
  • Olej kokosowy może stanowić idealną alternatywę dla past z fluorem, po dodaniu do niego sody i olejku miętowego możemy przygotować domową i zdrową pastę do mycia zębów, która jest bezpieczna zarówno dla dorosłych jak i dla dzieci
  • To doskonały dodatek do sałatek
  • Olej kokosowy może stanowić bazę do przygotowania sosów, dressingów sałatkowych, majonezu

Olej kokosowy zarówno rafinowany i nierafinowany jest powszechnie dostępny w sklepach spożywczych, znajdziemy go zarówno w osiedlowym sklepie, w supermarkecie, internecie czy sklepie ze zdrową i ekologiczną żywnością. Jego ceny różnią się w zależności od pojemności, pochodzenia i tego czy został poddany procesowi rafinacji. Warto przechowywać go w ciemnym miejscu i chronić przed działaniem szkodliwych promieni słonecznych, aby cieszyć się jego jakością przez jak najdłuższy czas.

Karmienie niemowląt

Wprowadzanie pokarmów stałych do diety niemowlęcia

W pierwszym okresie życia dziecka jedynym zalecanym pokarmem jest naturalne mleko z piersi matki lub mleko sztuczne o specjalnym składzie. Układ pokarmowy noworodków i niemowląt do około 6 miesiąca życia nie jest przystosowany do trawienia jakichkolwiek innych pokarmów. Po upływie kilku miesięcy należy jednak stopniowo wprowadzać do diety dziecka stałe pokarmy. Jednym z najbardziej popularnych i – co nie bez znaczenia – lubianych przez maluchy produktów spożywczych są kaszki dla dzieci.

Czym się kierować przy wyborze kaszek dla najmłodszych?

Rodzice, którzy chcą urozmaicić dietę swojej pociechy i wprowadzić do niej smakowe kaszki, powinni dokładnie przyjrzeć się składowi tych produktów. Ważne jest nie tylko to, aby zawierały jak najwięcej pożytecznych dla rozwoju małego organizmu składników odżywczych i były wyprodukowane z użyciem najlepiej wyłącznie naturalnych składników, ale też aby posiadały dodatkowo niezbędne dla zdrowia malucha witaminy. Choć dzieci są przyzwyczajone do słodkiego smaku, w kaszkach dla niemowląt nie powinno być dodatku cukru. Oczywiście nie da się go całkowicie wyeliminować, ponieważ w jest naturalnie obecny w mleku, jednak warto zwracać uwagę, by nie wybierać kaszek, które mają dodatkowo w składzie cukier przetworzony. Zazwyczaj kaszki dla niemowląt i starszych dzieci są bardzo łatwe w przygotowaniu. Wystarczy je wymieszać z mlekiem lub wodą o odpowiedniej temperaturze. Stanowią one pełnowartościowy posiłek, który można ze sobą zabrać na przykład na spacer lub wizytę u rodziny. Kaszki dla niemowląt mają płynną konsystencję, dzięki czemu można je podawać dziecku z butelki. Produkty dla starszych dzieci są gęste, a przez to odpowiednie przy wprowadzaniu pokarmów stałych.

Jakie kaszki są najbardziej odpowiednie dla niemowląt?

Smakowe kaszki są odpowiednie raczej dla starszych dzieci. Niemowlęta, których układ pokarmowy jest jeszcze delikatny, najlepiej karmić produktami, które nie zawierają substancji mogących powodować alergie, takich jak gluten, mleko czy dodatki smakowe. Na rynku dostępnych jest wiele kaszek i kleików odpowiednich dla dzieci, u których już stwierdzono nietolerancję na jakieś konkretne produkty, więc rodzice maluszków o szczególnych wymaganiach także bez problemu znajdą coś odpowiedniego dla swoich pociech.

Reasumując, kaszki dla dzieci i niemowląt są korzystne dla rozwoju maluchów, ponieważ:

– uzupełniają niedobory niezbędnych do prawidłowego rozwoju witamin oraz składników odżywczych

– są wolne od niekorzystnych dla zdrowia sztucznych dodatków

– dostępne są w szerokiej gamie, jeśli chodzi o skład i smak

– można zacząć podawać już w pierwszych miesiącach życia.